JAWATAN KOSONG JABATAN BOMBA & PENYELAMAT MALAYSIA

....

Majikan yang dinyatakan di dalam iklan menawarkan jawatan kosong ini. Mari Cari Kerja menyebarkan maklumat jawatan kosong ini untuk memudahkan para pencari kerja di seluruh Malaysia mencari pekerjaan. Meskipun bukan majikan, Mari Cari Kerja bertindak sebagai pemudah cara bagi para pencari kerja di seluruh Malaysia.

MAJIKAN & TARIKH TUTUP:  

Nama Majikan: JABATAN BOMBA & PENYELAMAT MALAYSIA
Lokasi Kekosongan: SABAH
Tarikh Tutup Permohonan: 28 APRIL 2023

MAKLUMAT KEKOSONGAN:  


Mengenai Jabatan Bomba & Penyelamat Malaysia:

Pada tahun 1883, Skuad Bomba dan Penyelamat Negeri Selangor yang diketuai oleh H.F.Bellamy dan 15 anggota telah menubuhkan perkhidmatan bomba di Malaysia. Selepas Perang Dunia Kedua pada tahun 1946, Perkhidmatan Bomba Malayan Union (MUS) ditubuhkan dengan Flight Lt. W.J Gerumandi sebagai Pengarahnya. MUS berpusat di Kuala Lumpur.

Pada 1 Januari 1976, Perkhidmatan Bomba Malaysia disatukan sebagai sebuah jabatan di peringkat persekutuan bersama dengan penyatuan Bomba dan Penyelamat di Negeri-negeri Persekutuan. Penyatuan ini meletakkan jabatan di bawah Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan Malaysia. Pada 1 Januari 1977, perkhidmatan Bomba Pulau Pinang, Kuala Lumpur, dan Melaka telah disatukan. Pada 15 Mei 1981, perkhidmatan Bomba Sabah dan Sarawak telah bergabung. Oleh itu, organisasi ini resmi dikenali sebagai Jabatan Perkhidmatan Bomba Malaysia (JPBM).

Pada 8 Januari 1997, Jemaah Menteri bersetuju untuk menukar nama Jabatan Perkhidmatan Bomba Malaysia kepada Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia. Pada 21 Februari 1997, YAB Perdana Menteri Malaysia Dato' Seri Dr. (sekarang Tun) Mahathir Mohamad secara rasmi melancarkan pertukaran nama, logo, dan bendera Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia di Genting Highlands. Mulai dari saat itu, jabatan ini dikenali sebagai Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia.